red-fitness.pl

Blog w tematyce zdrowia, sportu i treningu.

SportTrening

Tabata trening – dlaczego warto zdecydować się na trening metaboliczny?

Tabata trening – dlaczego warto zdecydować się na trening metaboliczny?

Tabata to rodzaj treningu, który cieszy się coraz większą popularnością – trening tego typu pozwala na stosunkowo szybkie zgubienie nadprogramowych kilogramów, ułatwiając tym samym uzyskanie wymarzonej sylwetki.

Tabata trening – co to takiego?

Tabata, zwana inaczej treningiem metabolicznym to zestaw specjalnie przygotowanych ćwiczeń, których głównym zadaniem jest szybkie zredukowanie nadprogramowej tkanki tłuszczowej. Ćwiczenia wykonywane podczas treningu tego typu pomagają zaangażować praktycznie wszystkie grupy mięśni, przyczyniając się tym samym do poprawy ogólnej wydolności organizmu. Tabata stanowi optymalne połączenie ćwiczeń beztlenowych z ćwiczeniami tlenowymi, co pozwala na jednoczesną poprawę wytrzymałości i wydolności.

Trening tabaty powinna poprzedzać krótka rozgrzewka, która pomoże podnieść tętno oraz uelastyczni mięśnie i stawy. Trening główny składa się z 4 rund o długości 60 sekund, dodatkowo każda z serii podzielona jest na dwa rodzaje ćwiczeń, po 20 sekund każde. Wykonując ćwiczenia warto pamiętać o zachowaniu dużej szybkości i wysokiej intensywności, dodatkowo pomiędzy ćwiczeniami należy zrobić przerwę trwającą 10 sekund. Wysoka intensywność treningu pozwoli na utrzymanie szybkiego tempa spalania kalorii nawet na długo po jego zakończeniu.

Trening tabata – korzyści

Trening tabaty niesie ze sobą szereg różnorodnych korzyści, które pomagają w utrzymaniu wymarzonej i wysportowanej sylwetki. Do największych zalet treningu metabolicznego można zaliczyć między innymi znaczne przyspieszenie metabolizmu – nawet do 48 godzin po zakończeniu treningu.

Dodatkowo tabata angażuje wiele grup mięśniowych, dzięki czemu stanowi optymalną i kompletną wersję treningu. Dużym plusem ćwiczeń tego typu są również szybkie i łatwo zauważalne efekty – pierwsze widoczne rezultaty można zobaczyć już po dwóch tygodniach regularnego wykonywania ćwiczeń.

Tabata w domu – jak ćwiczyć?

Tabata dla początkujących powinna składać się z zestawu łatwych ćwiczeń, które pomogą przyzwyczaić organizm do wzmożonego wysiłku. Rozpoczynając ćwiczenia o tak dużej intensywności koniecznie trzeba pamiętać o zachowaniu umiaru i zdrowego rozsądku, które pomogą w uniknięciu bolesnych kontuzji.

Wśród ćwiczeń, które będą odpowiednie dla osób rozpoczynających trening tabaty można znaleźć między innymi: brzuszki, pompki, pajacyki, bieg w miejscu czy skok na skakance. Ćwiczenia można łączyć dowolnie, pamiętając jedynie o zachowaniu wysokiej intensywności treningu.

Tabata – przeciwskazania do ćwiczeń

Tabata to zestaw stosunkowo trudnych ćwiczeń, które wymagają odpowiedniego przygotowania fizycznego. Ze względu na dużą intensywność treningu z ćwiczeń powinny zrezygnować między innymi osoby o bardzo słabej kondycji fizycznej, która mogłaby stanowić przeszkodę do prawidłowego wykonania treningu.

Dodatkowo ćwiczenia tabaty mogą okazać się złym pomysłem dla osób skarżących się na bóle stawów oraz dla osób z dużą nadwagą. Ostrożność przy wykonaniu ćwiczeń powinny zachować także osoby z chorobami serca czy układu oddechowego.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *